superior

La Federació Catalana d'Hípica treballa, dia a dia, per tal d'aconseguir una hípica de qualitat per a tothom a Catalunya i a nivell dels països europeus, on l'Hípica és un factor econòmic de primer ordre.

La Federació és una entitat privada, d'utilitat pública, d'interès cívic i social, sense ànim de lucre. Estem constituïts per associacions, clubs, agrupacions esportives i també per esportistes, entrenadors i tècnics. Figura inscrita al Registre d'Entitats de la Secretaria General de l'Esport de la Generalitat de Catalunya amb el nº 01428.

superior2

NOTICIES DESTACADES

Presentació Cabalgando la Vida

Cabalgando la Vida 3“Cabalgando la Vida”, medicina i cavalls s'uneixen per a ajudar als nens i nenes supervivents del càncer un proyecte de la Fundació del Reial Club de Polo de Barcelona.

L’assai clínic, impulsat i finançat per la Fundació RCPB i liderat per l’Hospital Universitari Vall d’Hebron amb les Escoles Universitàries Gimbernat i el suport de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) i la Fundació Federica Cerdá, analitza si la rehabilitació assistida amb cavalls disminueix les seqüeles de la teràpia oncològica

La presentació de l'estudi s'ha desenvolupat en les instal·lacions de la Fundació Federica Cerdà (Sant Cugat del Vallés) amb la presència de metges, terapeutes, impulsors i participants en l'estudi el dijous dia 28

“Poder participar en aquest estudi ha estat per a nosaltres un gran regal”, amb aquestes declaracions, Gemma Castellón, mare de l’Ona, una de les nenes que participa en l'estudi d’hipoterapia impulsat per la Fundació Reial Club de Polo Barcelona mostrava la seva felicitat en la presentació del projecte “Cabalgando la Vida” que ha organitzat avui l'Hospital Universitari de la Vall d’Hebron a les instal·lacions de la Fundació Federica Cerdà. “A l’Ona sempre li ha agradat muntar i quan va superar la seva malaltia pensàvem que la teràpia assistida per cavalls podria ajudar-la a recuperar la seva anterior vida. Quan ens van cridar de Vall d’Hebron per a participar en l'estudi, no ens ho podíem creure. L’Ona a vegades s'aixeca cansada, adolorida, sense ganes de res… Però la força i la il·lusió per a venir aquí, no li falten. L'efecte de la teràpia ha estat miraculós i sempre li estarem agraïts a la Fundació Reial Club de Polo de Barcelona per aquesta gran oportunitat.”

Els nens i nenes supervivents de càncer poden tenir seqüeles a mig i llarg termini derivades de la pròpia malaltia i de la teràpia oncològica a la qual han de fer front. Per aquest motiu, és important fer-los seguiment, no només per preveure la recaiguda o l’aparició d’un altre tumor, sinó també per analitzar aquestes seqüeles. Amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida d’aquests infants, la investigació analitzarà els beneficis de la rehabilitació assistida amb cavalls. L’estudi impulsat per la Fundació Reial Club de Polo de Barcelona, el porten a terme l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i les Escoles Universitàries Gimbernat en col·laboració amb la Fundació Federica Cerdá i l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC).

La hipoteràpia o teràpia amb cavalls és una disciplina que utilitza la relació de la persona amb el cavall per tal de millorar tant paràmetres físics (com ara la funció motora, la posició, l’equilibri, la marxa...) com paràmetres psicològics. Aquesta teràpia ja ha evidenciat beneficis en estudis previs en persones amb paràlisi cerebral, trastorns de l’espectre autista o en adults després de la teràpia oncològica. Ara, “Cabalgando la Vida” analitzarà si la rehabilitació assistida amb cavalls disminueix l’impacte a mig i llarg termini de la teràpia oncològica en nens i nenes i adolescents que hagin patit un càncer amb afectació del sistema nerviós central.

L’assaig clínic que es realitza a Vall d’Hebron inclou fins ara 17 participants d’entre 4 i 18 anys, entre 6 mesos i un any després de rebre l’alta de la teràpia oncològica. D’aquests, la meitat segueixen la teràpia assistida amb cavalls, a més de les pautes de tractament i seguiment indicades per a la seva malaltia, mentre que l’altra meitat només continua amb el tractament i seguiment habituals.

La rehabilitació consisteix en 24 sessions individuals, una per setmana. Amb l’ajut d’un rehabilitador especialitzat en hipoteràpia, els nens i nenes fan un munt d’activitats amb el cavall per estimular la memòria, l’habilitat i la motricitat així com millorar el seu estat d’ànim. En les sessions van a buscar el cavall a l’estable, fan la higiene bàsica, el raspallen, el posen la sella, el donen de menjar, el munten i fan jocs i activitats de rehabilitació sobre l’animal. “Durant l’estudi, analitzem variables físiques com l’equilibri o la coordinació, i altres psíquiques com l’estat general de salut, l’ansietat, depressió, estat d’ànim, sociabilitat, etc., per observar si la seva qualitat de vida millora”, ha destacat la Dra. Anna Llort, adjunta del Servei d’Oncologia Pediàtrica de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i investigadora del grup de Recerca Translacional en Càncer en la Infància i l’Adolescència del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR). “Fins ara estem comprovant que tant l’experiència de muntar el cavall i la interacció amb ell com el propi moviment sobre l’animal fan millorar aquests aspectes. Alhora, confiem que la teràpia aporti beneficis a nivell emocional, millorant l’autoestima i afavorint l’estat anímic del pacient”, ha assegurat Anna Saló, psicòloga del Servei d’Oncologia Pediàtrica de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i del grup de Recerca Translacional en Càncer en la Infància i l’Adolescència del VHIR.

“Durant la munta, el cavall transfereix al genet el seu moviment tridimensional, que li permet un treball articular i muscular des de la pelvis a través dels isquis fins la primera vèrtebra cervical, respectant la fisiologia del moviment del tronc humà. Això fa que funcions propioceptives i exteroceptives siguin sol·licitades i executades al mateix temps. Aquests nens prenen consciència de la seva situació i s’hi adapten fins arribar al moviment normal gràcies a la cadència del pas coordinat del cavall”, ha explicat Teresa Xipell, fisioterapeuta i directora d’hipoteràpia a la Fundació Federica Cerdá. “A més, el cavall i l’entorn a la natura fan que aquestes activitats els siguin d’una gran motivació”, ha afegit.

El projecte “Cabalgando la Vida”, subvencionat per la Fundació Reial Club de Polo de Barcelona, té com a finalitat rellevant la divulgació dels beneficis de la simbiosi entre el cavall i l’ésser humà al llarg de la història. “En una reunió amb la Fundació Federica Cerdá, vam decidir emprendre aquest projecte que entronca amb una llarga relació de la medicina i el cavall. Va començar amb Hipòcrates (el seu nom significa “Dominador de cavalls”) i va continuar amb una llarga tradició d’il·lustres practicants de la ciència mèdica que van ponderar els beneficis de la munta a cavall per al cos humà. Avui, les qualitats d’aquesta disciplina són ja evidents a tot el món”, ha explicat Emilio Zegrí, president de la Fundació Reial Club de Polo de Barcelona, qui reconeix que “no se’ns acudeix un projecte més bonic perquè es conegui el que ens poden donar els nostres amics, els cavalls”.

L’assaig clínic va començar a finals de 2019 i es va haver d’aturar a l’inici de la pandèmia. “Les famílies tenien moltes ganes de reprendre la teràpia perquè han pogut observar un benefici en l’evolució tant en l’estat físic dels seus fills com en la seva autoconfiança”, ha conclòs la Dra. Llort, qui agraeix l’esforç per part de les famílies, ja que les sessions requereixen una elevada disponibilitat i flexibilitat per poder assistir a l’hípica on es fa la rehabilitació. Ara, les sessions s’han reprès i l’objectiu és augmentar la mostra perquè més nens i nenes se’n puguin beneficiar i es pugui analitzar l’impacte que la teràpia amb cavalls pot tenir.

Font: Fundació RCPB

Cabalgando-la-Vida-1
Cabalgnado-la-Vida-2
Cabalgando-la-Vida
Cabalgando-la-Vida-5
Cabalgando-la-Vida-4
Cabalgando-la-Vida-3

Clubs Federació Catalana Hípica

La Federació Catalana d'Hípica dóna suport en totes les activitats organitzades pels Clubs que estan federats. Els Clubs Esportius reconeguts per la Federació Catalana d'Hípica podran tenir la consideració de Club Federat Reconegut per la RFHE als efectes del Reglament de Club Federat Reconegut per la RFHE, sempre que realitzin, o puguin fer, competicions o activitats de caràcter oficial i àmbit estatal i reuneixin els requisits que en aquesta norma es desenvolupen.

Llegeix més

ENTITATS COL·LABORADORES

generalitat esporcat unio

fde segell entitat ètica UFEC imatge color  fei